maandag - Reisverslag uit Haren, Nederland van uitwisseling Poprad - WaarBenJij.nu maandag - Reisverslag uit Haren, Nederland van uitwisseling Poprad - WaarBenJij.nu

maandag

Blijf op de hoogte en volg uitwisseling

05 Juni 2018 | Nederland, Haren

Op maandag een druk programma in Haren en Groningen:

Poprad maandag
7:15 de wekker gaat, iets later dan tijdens een “normale” schoolweek. Ik sta op, kleed mij om, verzorg de paarden en maak ontbijt klaar. In Slowakije is het de gewoonte om van school lunch krijgen. Renata, mijn uitwisseling moest haar eigen eten voor de middag klaarmaken, iets wat ze niet vaak doet. Nadat we de dag hadden doorgenomen, stapten we in de auto, met onze fietsten achterop. Drie kilometer voor de school werden wij afgezet, om natuurlijk vervolgens verder te fietsen. Renata heeft niet alleen lang niet gefietst, maar ook nog nooit op een elektrische fiets gezeten. Het was dan ook niet raar dat het niet erg soepel ging. Na twintig minuten (normaal 7) kwamen we dan eindelijk aan op school. Te laat, dat wel. De Slowaken gingen een film kijken en wij, de Nederlanders, gingen bezig met het voorbereiden van de ckv workshop. Vervolgens gingen we met een groepje vrienden met hun uitwisselingen lunchen bij de Hema in Groningen, om daarna een foto opdracht te maken voor school. We maakten selfies voor de Martinitoren en -kerk, maar ook het Prinsenhof. Van het Predineus Gymasium werd ook een foto gemaakt en natuurlijk, konden wij het niet weerstaan om ook even binnen te kijken. Nadat we ongeveer een derde van de opdracht gedaan hadden liepen we terug om het eindresultaat in te leveren. Onze uitwisseling scholieren schrokken een beetje van onze “fuck it” houding naar de opdrachten en dus indirect naar de docenten. Er moet een verschil wezen .
Shoppen in Groningen moest natuurlijk ook gebeuren. De laatste dertig minuten voor het sluiten van de winkels, hebben we nog een boekenwinkel bezocht. Daar kwam ik er achter dat de uitwisseling van Gideon (Adriana) erg van kunst houd, erg leuk. Ik ben de enige die een boek heeft gekocht. Daarna hebben we nog even gezellig gezeten bij Doppio, om vervolgens ons avondeten te eten bij Vapiano, een Italiaans restaurant. Het eten was erg lekker. Omdat ik wat verder van de stad woon werden mijn uitwisseling en ik bij de Ikea opgehaald. Maar voordat we in de auto stapten, bespraken wij de leuke ervaringen die wij die dag gehad hebben, onder het genot van een ijsje, natuurlijk. Om vervolgens voldaan onze ogen dicht te kunnen doen en lekker kunnen slapen.
Karen Vermeer (KH4A)

Maandag avond

Po samozamestnanosti som šiel na bowlingovú dráhu s Davidom, Daanom, Justinom, Jaccom a výmenami. Na jednu hodinu sme si prenajali dve bowlingové dráhy a mali pekný stĺp. Daan vyhral oboje. Po tom som išiel do neho v mestskom parku s dvoma ďalšími. Bolo to 37 minút chôdze. Na ceste sme ukázali výmeny syrárne. Tu všetci kúpili syr pre svoju rodinu. Taktiež sme išli do predajne kvapiek, aby sme ich ochutnali na slanú sladkú drogu a ďalšie. Väčšina výmen nemala rád soľnú sladkú drogu. Keď sme dorazili do našej budovy, jedli sme lahodné. Slovenskí ľudia mali len neskoro, že sa môžete chváliť neurčito, pretože to bolo "všetko, čo môžete jesť". Všetci sme mali lahodné jedlo a vrátili sa domov po reštaurácii a potom sme šli spať.
Stan vd Enden
Na de selfie opdracht ben ik met David, Daan , Justin, Jacco en de uitwisselingen naar de bowlingbaan geweest. We hebben hier twee bowlingbanen gehuurd voor een uur en hebben lekker gebowld. Daan heeft beide keren gewonnen. Hierna ben ik met twee anderen naar de ni hao in het stadspark geweest. Dit was een wandeling van 37 minuten. Onderweg hebben we de uitwisselingen een kaaswinkel laten zien. Hier hebben ze allemaal kaas gekocht voor hun familie. Ook zijn we naar een dropwinkel geweest om ze zoute drop en meer te laten proeven. De meeste uitwisselingen vonden de zoute drop niet zo lekker. Toen we aankwamen bij de ni hao hebben we heerlijk gegeten. De Slowaakse mensen hadden alleen vrij laat door dat je oneindig kon opscheppen, omdat het een ‘’all you can eat” was. We hebben allemaal heerlijk gegeten en zijn na het restaurant terug gegaan naar huis om vervolgens te gaan slapen.
Stan